muslimskmamma.blogg.se

Vår Dhul hijjah kalender
Assalamo aleikom,
 
Så här ser vår Dhul hijjah kalender ut:
 
 
Jag gjorde den lite snabbt igår kväll av saker vi hade hemma (jag hade helt glömt att Dhul Hijjah börjar idag så det fick bli lite hastigt och lustigt).
 
 
 Jag hade inte tillräckligt mycket svart papper för att göra 10 stycken svarta kuvert så jag gjorde små fickor med vanligt vitt papper och klistrade fast svart papper på framsidan. Sedan limmade jag på guldigt presentsnöre. 
 
 
 
I fickorna har jag stoppat små lappar med saker vi ska göra under dagen. Tanken är att uppmana barnen att utföra extra mycket goda gärningar under Dhul Hijjah men det mesta är även knutet till Hajj och eid. 
 
 
1. Lära oss om Ibrahim (as) och Ismail (as). Vi läser berättelsen om Ismail (as) i Migo och Alis "Love for the Prophets" bok.
 
2. Rita en Hajj karta över ritualerna undee Hajj. Vi kommer använda oss av denna som barnen får färglägga. https://islamicbulletinboards.files.wordpress.com/2009/11/hajjmapkidsbb.pdf
 
3. Åka till moskén på salat al-juma. Jag kommer prata om vikten av att besöka moskén och att en av de som får skugga på Domedagen är de som älskar att besöka moskén.
 
4. Eid al-adha pyssel. Vi pysslar kort och teckningar av Eid al-adha klistermärken från facebook-sidan "Islamiska pysselböcker på svenska"
 
5. Leka fint med kusinerna idag. (Min son är inne i en period där han slåss mycket.) Vi pratar om vikten inom islam att vara en bra kompis, att inte slåss och att dela med sig av sina leksaker. 
 
6. Köpa eid presenter och ge till någon annan. Jag vill att mina barn ska lära sig glädjen att ge till andra så jag tycker det är viktigt att de får köpa eid presenter som de ger bort. Jag kommer även berätta om hadithen "Exchange gifts, as that will lead to increasing your Love for one another." (Bukhari)
 
 
7. Säga "alhamdolillah". Prata om vikten av att vara tacksam för det vi har och att allt vi har är en gåva från Honom. Barnen kan räkna upp saker de är tacksamma för. Förklara att vi säger alhamdolillah när vi ätit för att tacka Allah för maten. 
 
8. Baka eid-kakor
 
9. Hjälpa mamma och pappa att städa inför eid. Jag kommer även berätta att Profeten Muhammad (Saw) sa att renlighet är halva religionen (rapporteras i Muslim). 
 
10. EID! På den lappen har jag skrivit duscha, be eid-bön och göra mycket takbir. 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress