muslimskmamma.blogg.se

Ramadan aktivitet med små barn
 
Assalamo aliekom,
 
(Jag ville få klart texten då Ramadan redan börjat och det är ganska mycket text så det finns risk att det är lite rörigt, men jag hoppas ni ändå kan hänga med inshaAllah).
Jag har bestämt mig för att göra "Let´s find a word in the Quran" aktiviteten med mina barn inshaAllah.  Ni hittar instruktioner samt utskrifter till aktiviteten här. Jag försökte göra den med min son förra året då han inte var fyllda tre ännu, men han var inte ett dugg intresserad så jag hoppas på bättre lycka denna gång inshaAllah.
 
Min tanke är att börja dagen med att barnen får ta lappen med Koranversen i Ramadan kalendern och så slår vi sedan upp Koranversen, läser den och diskuterar lite efteråt. Vissa av korten tänkte jag göra en tillhörande aktivitet till eller ge en present.
 
"Boken"
                       
"[2:2] DENNA Skrift - här råder inget tvivel - är en vägledning för dem som fruktar Gud och ständigt har Honom för ögonen"
 
Jag tänkte prata allmänt om Koranen, att det är den bästa boken som finns samt berättelsen om hur den första uppenbarlsen kom under Ramadan.
 

Ungefär detta tänkte jag säga: Jag tänkte peka på Ramadan kaledern där jag gjort ett berg som ska föreställa berget Noor och säga ungefär detta berg kallas för berget Noor eller Jabar al noor. Det ligger lite i utkanten av staden Mecka. För länge, länge sedan när Profeten Muhammad (frid vara över honom) levde så brukade han gå till det berget och sitta där i grottan Hira och tänka lite. En dag när han satt där och tänkte, en dag under månaden Ramadan, precis samma månad som det är nu, så hände någonting mycket speciellt. Någonting fantastiskt! Ängeln Gabriel kom. Ängeln kom med ett budskap från Gud. Ängeln berättade för Profeten Muhammad (frid vara över honom) att Gud valt honom som Sin sista Profet. Under kommande år fick Profeten Muhammad (frid vara över honom) ta emot uppenbarelser (”meddelande”) från Gud, där Gud berättade att det endast finns en Gud, vad som är bra och vad som inte är bra att göra,  att Jannah finns (där man kan få precis allt som man önskar!) och massa andra saker. Alla dessa Uppenbarelser (eller ”meddelande”) från Gud finns samlade i al-Quran. Den bästa boken!

 

Sadaqa
Prata om att alla människor inte har mat, vatten, ett hem att bo i eller kläder att ha på sig. Prata om vikten av att dela med sig. Denna lapp tänkte jag att vi ska ta andra dagen under Ramadan. Vi ska göra en sadaqa burk där vi lägger pengar under hela Ramadan som vi sen lämnar till en välgörenhets organisation.
 
Elefanten
 
Till kortet om elefanten tänkte jag berätta om Abraha och elefantslaget. Bloggen Mammalärmig har skrivit ihop berättelsen på svenska och finns som utskrift här. Må Gud belöna henne. Jag har använt mig av hennes text, men förenklat och ändrat den lite och gjort en liten minibok som vi ska läsa efter vi läst Koranversen. Miniboken har jag bara skrivit i ett word-dokument.
Här är texten om någon är intresserad av den.

För länge sedan levde det en kristen man som hette Abraha Ashram som bestämde i Jemen. Han hade en stor, fin kyrka som var dekorerad med guld, silver och elfenben. Men trots att kyrkan var så fin kom inte mycket folk för att besöka den, människorna reste till Kaba istället. Abraha tyckte inte om det.

En hemsk plan tog form i Abrahas huvud: om den svarta stenen fanns i hans kyrka så skulle alla människor komma till honom istället. Allt han behövde göra var att stjäla den svarta stenen från Kaba.

Abraham samlade ihop en armé på 60 000 soldater och sedan begav han sig mot Mecka. Men i armén fanns inte bara människor utan även tama elefanter. Med elefanternas hjälp planerade de att riva Kabas väggar.

Ryktet spred sig att armén var på väg. Många försökte stoppa armén men ingen lyckades. Meckaborna var hjälplösa, de kunde inte skydda Kaba från en sådan stor armé. Istället flydde de upp i bergen.

I en dal utanför Mecka stannade plötsligt elefanterna. De vägrade gå en enda meter till framåt. Åt alla andra håll gick de, men inte mot Kaba. Soldaterna slog elefanterna men de vägrade ändå att lyda.

Precis som Allah kan kontrollera vinden och regnet, kan Allah kontrollera djuren. Det var Allah som gjorde så att elefanterna inte ville lyssna på soldaterna. Soldaterna lämnade elefanterna och fortsatte till fots istället.

Snart fylldes hela himlen med fåglar. Det var Allah som hade skickat dem. Varje fågel hade en liten, liten sten i sin mun som den släppte över soldaterna. Det kom flockar och flockar av fåglar, alla med stenar i munnen. Soldaterna blev livrädda och flydde.

Allah hade räddat Kaba från att bli förstörd! Alhamdolillah.

 
Jannah
 
Till kortet om Jannah tänkte jag ge honom ett paket där jag slagit in boken "What is jannah?" som jag köpt på tahara.se
 
(För äldre barn och om man läser boken på engelska så är den säkert jättebra. Till största del så består boken av frågor som "Hur länge kommer vi vara i Jannah?" "Hur stort är Jannah?" därefter finns det en Koranvers som svarar på frågorna. Helt ärligt är den inte den optimala boken för mig när jag ska prata om paradiset med mina barn för det blir lite svårt att översätta de engelska Koranverserna rakt av till svenska tycker jag. Men jag ska försöka göra det bästa av det och endast svara så som exempelvis "Vad är det bästa med paradiset?" Gud säger i Koranen att det bästa med paradiset är att vi kommer vara nära Honom."
 
 
Moské
 
Dagen vi läser kortet med en moské kommer vi åka till moskén samma dag inshaAllah.
 
Träd
Jag tänkte att vi ska prata om att det finns olika sorters träd och därefter gå ut i skogen och titta på träden. Om barnen är intresserade tänkte jag att vi kan plocka löv, pinnar och andra spännande saker i skogen och sen gå hem och pyssla med dem. Man kan limma fast dem på varandra, limma fast de på papper eller måla på dem.
 
Hund
 
Jag tänkte att vi först ska bygga en "grotta" (en koja) och sitta där inne med ficklampa och berätta berättelsen om männen i grottan och hur de hade sin hund med sig.
 
Ungefär detta tänkte jag säga:
För länge sedan så levde det några unga män som var fina människor och som trodde på Gud. Kungen som bestämde då var ond. Han trodde inte på Gud och som inte ville att någon heller skulle tro på Gud. Så dessa unga män behövde gömma sig. De var rädda att någon annars skulle försöka skada dem. De flydde till en grotta. Där bodde det tillsammans med sin hund. Männen bad Gud att hjälpa dem och Gud hjälper alltid människor som ber om hjälp! Gud gjorde någonting fantastiskt: Gud gjorde så de sov i 100 år! När de sen vaknade igen hade den gamla, dumma kungen dött och det var en ny snäll kung som bestämde. Männen behövde inte gömma sig längre. alhamdolillah!
 
 
Hav
Jag tänkte att vi ska åka till stranden den dagen vi läser kortet om havet. (Ramadan infaller ju trots allt under juni så förhoppningsvis kommer det vara fint väder någon dag och då kommer jag ta det kortet den dagen). Jag tänkte att vi kan ta med kortet till stranden och återkoppla det igen så han kommer ihåg, och leka där, prata om att Gud skapat havet, stranden och snäckorna. Prata om vilka djur som bor i havet och att Gud skapat alla dem.
 
 Orm
Berätta om Moses (frid vara över honom) och Farao.
 

Ungefär detta tänkte jag säga:

För länge sedan fanns det en profet som hette Mousa (fvöh). Allah skickade honom för att prata med en ond kung som hette Firawn. Firawn behandlade sitt folk på det hemskaste sätt man kan tänka sign​det att, och han ljög och sa att han var gud.  Mousa gick till Firawn för att berätta att det endast finns en Gud och att Firawn skulle sluta vara elak mot folket och låta de gå.

När Mousa pratade med Firawn så sa Firawn till honom att visa vilka mirakel han hade. Gud ger sina profeter fantastiska mirakel. Genom Guds makt kastade Mousa sin pinne och den förvandlades till en riktig orm! Sen visade han sin hand som hade blivit lysande vit. Men Firawn ville ändå inte tro. Han sa att det bara var trollkonster. På den tiden fanns det nämligen folk som höll på med trollkonster. Dem gjorde olika trick som såg ut som magi, men de lurades bara. Det finns ingen människa som kan göra sådana saker på riktigt.

Firawn kallade på sina magiker och de gjorde så att det såg ut som deras pinnar förvandlades till ormar. Mousa kastade sin pinne och den förvandlades till en RIKTIG orm och åt upp de andra ormarna. Alla som stod och tittade på blev förbluffade.  Magikerna la sig ner på marken och sa: "Vi tror på Allah". De visste Mousas mirakel var verkliga. Gud kan göra allt. Sådant som inga magiker kan!

 

Fågel
Till kortet om fågeln tänkte jag ge mina barn varsitt litet paket med en leksakskikare, och sen ska vi gå ut och se om vi kan se några fåglar inshaAllah. Jag ska även köpa lite fågelfrö som jag tänkte att vi ska ta med oss och ge till fåglar. Under tiden tänkte jag prata om att Gud belönar oss även när vi visar godhet mot djuren.
 
Myra
"[27:18] till dess de kom till Myrornas dal. [Då] hördes en myra ropa: "Myror! Skynda er in i era bostäder så att inte Salomo och hans soldater trampar ihjäl er utan att de [ens] märker det!"                                
 
Ungefär detta kan man säga:

Profeten Sulaiman (frid vara över honom) var en profet som levde för länge sedan. Gud hade gett honom fantastiska krafter: han kunde förstå djurens språk! Han kunde till och med förstå vad de pyttesmå myrorna sa. En dag när han var ute med sin stora armé hörde han hur en liten myra på marken blev rädd och varnade dem andra myrorna att Sulaimans armé var på väg och att de måste spring iväg så de inte blir ihjäl trampade. Sulaiman förstod allt vad myrorna sa och han kände hur glad han var över Guds fina gåva. Sulaiman tackade Gud. Vad har vi fått för gåvor av Gud? Vad vill vi tacka Allah för?

 Därefter tänkte jag att vi ska gå ut antingen i trädgården eller i skogen och leta efter myror.
 
Båt
Jag tänkte köpa varsin liten plastbåt till barnen som de ska få efter vi läst Koranversen om båten inshaAllah. Är det fint väder kan vi sen gå ut i trädgården och hälla vatten i en uppblåsbar pool och se om båtarna flyter annars kan vi bada inomhus och se om båtarna flyter där. 
 
Bi
Vi kommer att prata om bi och att honung kommer från bin. Vi kommer att baka en efterrätt med honung. Receptet ska jag skriva ut på ett fint papper och lägga i Ramadan kalendern. (Jag tänkte att vi ska baka denna smarriga kladdkaka med glasyr av bland annat honung. Vill man kan man hitta flera nyttigare baktips med just honung http://www.ica.se/recept/chokladkafeets-kladdkaka-621799/)
 
Månen
                              
"[91:2] och vid månen, när den lånar dess ljus!"
Prata lite om att Gud skapat månen.Tänkte även prata lite om att enligt den islamiska kalendern följer vi månen. Vi tittar på månen för att veta när en månad börjar och sluta. Månen går från nymåne till halvmåne till fullmåne. För att veta att Ramadan och slut och eid kommer tittar vi efter nymånen.
 
Man kan även pyssla Qamar Designs månsnurra som följer månens olika faser. Ni hittar pysslet här.
 
 
Härfågel
Till bilden med härfågeln ska jag berätta sagan om Profeten Sulaiman (frid vara över honom) och drottningen av Sheba.
 
Ungefär detta tänkte jag säga:
Profeten Sulaiman (frid vara över honom) hade en härfågel eller en "hudhud". En dag var han försvunnen. Sulaiman frågade de andra fåglarna var härfågeln var någonstans. Snart kom härfågeln hem till Sulaiman igen. Han berättade att han flygit långt bort till landet Sheba. I landet Sheba bad drottningen och hennes folk till solen, och inte till Allah. Så konstigt! Sulaiman skrev ett brev till drottning och berättade om Allah, att det bara finns en Gud, att han skapat allt och att det är Han man ska be till. Drottningen kom och besökte Sulaiman i hans vackra palats och hon insåg att det var fel av henne att be till solen och hon började be till Allah istället. Alhamdolillah!
Det är ju endast Allah som kan besvara våra böner. Det är ju Han som skapat allt och Han kan göra allt. Om man ber Honom om hjälp så hjälper Han oss.
 
Solen
                              
"[91:1] VID SOLEN och dess [bländande] sken,"
 
Prata lite om solen. Hur Gud skapat solen. Vad har Gud mer skapat?
 
Bönen
                               
[70:34] och de som slår vakt om bönen.                              
[70:35] [Alla] dessa skall [hälsas] med hedersbetygelser i [paradisets] lustgårdar.
 
(Jag kommer börja med att förklara att det betyder att de som ber kommer att få  vara i paradiset. Koranens budskaps svenska är gammalmodig så ibland kan man behöva förklara betydelsen för små barn). 
 
Sen tänkte jag prata om bönen. Bönen är väldigt, väldigt viktig. När vi ber så pratar vi med Gud. Vi tackar Gud för allting vi fått och vi ber Gud om hjälp.  Fem gånger om dagen ska vi be. 
 
Stjärna
                              
[53:1] VID den sjunkande stjärnan!
 
Dagen vi pratar om stjärnan så tänkte jag såklart berätta att Gud skapat stjärnorna. Sedan tänkte jag att vi ska göra lite Ramadan pynt av stjärnor.
Det finns ju massa olika stjärnpynt man kan göra! Jag tänkte göra stjärnor av glasspinnar som barnen får måla.
 
Regn
Jag planerar att prata om att Gud skickar regn från himlen. Alla växter behöver regn för att överleva. Om det inte regnat på länge tänkte jag att vi ska gå ut i trädgården och vattna alla blommorna. Barnen ska även få varsitt paraply som jag slagit in.
 
Valen
 Här tänkte jag givetvis prata om berättelsen om Yunus och valen. Detta är min sons favorit Profet-berättelse och han kan den redan väldigt väl. Så istället för att jag ska berätta berättelse så tänkte jag säga att han får berätta den för mig. Jag tänkte att vi gör en mysig stund av det hela genom att ta fram täcken och gosedjur och sedan får han börja berätta. (Vill han inte berätta den kommer jag givetvis berätta den istället).
 
Eventuellt kommer vi även pyssla en val. Här tipsar en kristen hemsida och massa olika pyssel med valar. http://www.daniellesplace.com/html/bible-themes_-_jonah.html
 
Kamelen
                              
[88:17] HAR DE [som förnekar uppståndelsen] aldrig ägnat en tanke åt kamelens skapnad?
 
Gud säger här i Koranversen att v ska tänka på hur Gud skapade kamelen. Kamelen är ett fantastiskt djur! Det finns massa häftiga saker att lära sig om kamelen. De lever i öknen där det är jätte, jätte varmt och där det finns fullt  med sand överallt. Kamelen har långa ögonfransar så att de inte ska få sand i ögonen. De har tjocka ögonbryn som skyddar ögonen från den starka solen. De kan stänga sina näsborrar så de inte får sand upp inäsan. De har även speciella fötter så de lättare kan gå i sanden. De kan också gå lång tid utan att dricka vatten, det finns nämligen inte så mycket vatten i öknen. SubhanAllah! Gud skapar verkligen allt på absolut bästa sätt!
 
 Berg
                              
[88:19] Och åt bergen, hur fast de har förankrats
 
Jag tänkte att vi ska göra ett berg av trolldeg och prata om hur ängeln Gabriel kom till Profeten Muhammad (frid vara över honom) med den första uppenbarlsen när han var i Hira grottan i berget Noor. Detta kommer bli ungefär en upprepning av det jag sa första dagen under Ramadan när vi pratade om Koranen. Den berättelsen är ju så viktig så den tås att upprepas många gånger!
 
Recept på trolldeg:
Här är ett par receptet på helt vanlig trolldeg att använda som leklera eller att göra figurer som sedan kan torkas. 

Trolldeg 1 
1 dl vatten 
2 dl mjöl 
1 dl salt 
1 msk olja 
ev karamellfärg 

Knåda ihop allt till en smidig deg. Om du tänker spara figurerna kan du torka dem i ugnen i 100 grader i en timme och låt dem sedan stå till dagen efter. 
Länk till receptet där ni även hittarn film hur de gör lera.
 
 Jorden
                              
[88:20] Och åt jordens [yta], hur den har bretts ut
 
Här tänkte jag prata om att vi bor på en planet som heter jorden. Att det finns flera andra planeter också som Gud skapat. Jag har aldrig pratat med min son om någonting om rymden så jag tänkte passa på att göra detta. Denna bok verkar jättefin och är anpassad för barn som är 3-6 år. http://www.bokus.com/bok/9789176173985/min-forsta-bok-om-rymden/ Antingen tänkte jag köpa den eller så tänkte jag att vi lånar den på biblioteket.
 
 
Natt
Detta kort tänkte jag ta den 20:e dagen av Ramadan och tänkte prata om den bästa natten av alla: Laylatul Qadr! Det är den natten när Profeten Muhammad (frid vara över honom) var i grottan och han fick sin första uppenbarelse från Gud. En av de kommande 10 nätterna nu kommer laylatul Qadr, men vi vet inte exakt vilken natt det är. Denna natt är bättre än tusen månader! SubhanAllah! Det är en sådan fantastisk natt. Då ska man försöka be extra mycket och läsa Koran.
 
Frukt 
 [56:32] och ett överflöd av frukt
                           
[56:33] ur aldrig sinande förråd och som inga förbud någonsin hejdar.
 
Jag tänkte ungefär säga: Gud pratar om frukten i paradset här. Om att det kommer finnas super mycket frukt i paradiset. Att den aldrig tar slut och den aldrig blir gammal! Tänk dig så mycket du älskar frukt: frukten där kommer till och med vara ÄNNU godare!
 
Sen tänkte jag att vi ska göra en fruktsallad/ett stort fruktfat.
 
Blixt
[13:12] DET ÄR HAN som låter blixten [blända] er [och inge er] fruktan såväl som hopp, och det är Han som driver fram de tunga regnmolnen.
 
Blixt är när varm och kall luft möts. Min son har aldrig sett en blixt och vet nog inte vad det är så jag tänkte visa ett YouTube-klipp på blixtar. 
 
Vind
[2:164] I skapelsen av himlarna och jorden, i växlingen mellan natt och dag, i skeppen som plöjer haven [lastade] med det som är till nytta för människorna, i regnet som Gud sänder ned och därmed ger nytt liv åt den jord som varit död och låter djur av alla de slag befolka den och i vindarnas och molnens rörelser, drivna mellan himmel och jord i bestämda banor - [i allt detta] ligger förvisso budskap till dem som använder sitt förstånd.                                
 
Jag tänkte säga ungefär:
 I Koranversen säger Gud till oss att vi ska tänka på vinden, och allt som Gud skapat. Allting är en gåva från Gud, även vinden.
 
Det finns en speciell dua man kan läsa när det blåser:
 
  O Allah, I ask You for it’s goodness and I seek refuge with You from it’s evil    “Allaahumma innee as’aluka khayrahaa wa a‛oodhu bika min sharrihaa” [Muslim] 
 
Jag har även köpt varsin vindsnurra som de ska få i present. Om ens barn är pyssliga av dig kan man ju istället göra en egen vindsnurra.
 
Himmel
Jag tänkte nämna om att Gud skapat himlen. Sen tänkte jag att vi ska titta i rymdboken, om hur mycket fantastiskt det finns uppe i himlen och ute i rymden. Moln, månar, stjärnor, planeter,galaxer osv osv. Allt detta kommer från Gud!
 
Dag                             
[91:3] Vid dagen, när den gör [jorden] synlig,
 
 Gud har skapat dagen för att vi ska vara vakna. Då lyser solen och vi ser allting. Alhamdolillah allting är en sådan gåva från Allah! Tänk om vi inte hade haft solen utan det hade varit helt mörkt på dagen. Då hade vi ju inte kunnat leka ordentligt eller jobba. 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress