muslimskmamma.blogg.se

Månen återspeglar solens ljus
Assalamo aleikom,
I veckans Bamsetidning fanns en artikel om hur månen inte lyser själv utan återspeglar solens ljus. Jag tycker det är viktigt att vi lär våra barn hur Koranen är unik och får de att känna stolthet över vår religiösa text. Ett sätt att göra det är att berätta om alla verser i Koranen som tar upp vetenskaplig korrekt fakta.
 
 
Här berättar Skalman intressant fakta om månen för oss.
 
 

Detta är någonting som forskare kom fram till för bara några 100 år sedan, innan dess trodde man att månen hade sitt eget ljus. Ska jag säga någonting häftigt? I Koranen finns det redan berättat för oss! För även om inga vetenskapsmän eller ingen människa visste detta på 600-talet så visste såklart Allah det. Och i Hans bok har Han skrivit många vetenskapliga fakta som är bevis på att Koranen inte kan kommit från någon annan än Gud.

[25:61]VÄLSIGNAD vare Han som har smyckat himlens valv med stjärnbilder och där satt upp en [lågande] fackla och en måne som [återkastar dess] sken!

[10:5 ] Det är Han som skapade solen som ett bländande ljus och månen [som återger dess] sken, och som har fastställt dess faser, så att ni kan räkna åren och mäta [tiden]. Gud har inte skapat detta utan en plan och ett syfte. Han framställer budskapen fast och klart för de insiktsfulla.

[71:15]Ser ni inte att Gud har skapat sju himlar, som välver sig över varandra, [71:16]och satt ibland dem månen [som lyser med lånat] ljus och solen som en sprakande fackla?

MAriam

Hur hinner du med allting? Mashallah Kämpar med att lära barnen islam, o mina studier, sen mammalivet, må Allah underlätta...

Svar: Jag hinner nog inte med så mycket som det kanske verkar på bloggen. 🙈 Sen är jag ju fortfarande bara hemma. Jag börjar skolan om några veckor inshaAllah och jag undrar hur det kommer bli och hur man kommer orka/hinna med allt. Man får kanske sänka sina krav och vara realistisk med vad man orkar och inte 😊 Må Gud underlätta för oss.
muslimskmamma.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress