muslimskmamma.blogg.se

Prata med barn om att "Hjälp fattiga"
Assalamo aliekom, 
 
Att hjäpa fattiga är viktigt inom islam och det kan vara bra att barn redan från början lär sig detta så det blir någonting naturligt för dem. Jag pratar en hel del med min fyraåring om att det finns människor som är fattiga, som inte har så mycket mat, som inte har någonstans att bo eller bor i hus som är sönder och inte kan laga dem. 
 
Detta klipp där den fina organisationen Stand With Syria delar ut godis till barn under eid tyckte jag var passande att visa för min son. Klippet är väldigt vackert tycker jag, samtidigt som det förhoppningsvis kan bli förståeligt för min son att vi kan betala pengar till den organisationen så kan dem köpa godis och ge till dessa barnen så de också får ett fint eid-firande inshaAllah. 
 
 
 
Har ni några tips på hur man praktiskt kan lära barn att ge sadaqa/ge välgörenhet? 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress