muslimskmamma.blogg.se

Lära mig själv och barnen arabiska
Assalamo aleikom, 
 
Varken jag eller min man kan tyvärr arabiska men givetvis vill vi att barnen lär sig arabiska. Jag har gjort några tafatta försök genom åren att lära mig men har inte riktigt lyckats. Nu känner jag dock att det är dags att ta tag i detta på allvar! Barnen blir bara större och större och jag vill att de ska få arabiskan från tidig ålder. 
 
Jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga men tänkte väl försöka plugga in ord och fraser som vi kan börja med, hitta arabiska barnprogram att titta på och läsa lättlästa barnböcker på arabiska. Vi har även funderat på att "anställa" någon som kommer några timmar i veckan och leker med barnen på arabiska. De är lite för små regelrätta lektioner så det känns som att det är ett bättre alternativ att ha någon som "passar" barnen och då mer leker, spelar spel och pysslar med barnen, fast på arabiska. 
 
Jag gissar att det finns fler systrar där ute som har samma svårighet, så vi kan väl hjälpa varandra lite här! 
Har ni några tips så hjälp mig gärna!! Jag känner mig helt ärligt ganska lost....
 
Anonym

Salam alajkom wa rahmetullah wa barakatuh syster. Vill tipsa om denna akademin som bland annat finns på engelska där arabiska är ett av ämnen du kan välja att studera. Det är en akademi med säte i Riyad för systrat, det är gratis och allting sker online. Kanske något för dig till hösten in sha Allah?

Anonym

http://safeeratalislam.sabbora.com/en/our-programs/

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress