muslimskmamma.blogg.se

Göra ibadat med busiga barn
Assalamo aleikom,
 
 
 
Jag försöker att inte vara så personlig här på bloggen utan mitt syfte är främst att ha någonstans jag på ett strukturerat sätt kan spara alla pysseltips och länkar jag hittar. Innan jag skapade denna blogg hade jag lite sparat i anteckningar i telefonen, lite saker hade jag skickat till min egen mejl,  lite nersparat på datorn och det mesta glömde jag bara bort. Bloggen blev ett bra ställe där jag kan spara ner sakerna uppdelat i olika kategorier så jag enkelt hittar det samt så kan jag dela med det till er och inshaAllah underlätta och spara tid för er.
 
Hursomhelst, jag har läst många texter och blogginlägg om muslimsk barnuppfostran (och delat flera av de här), ofta finns tipsen att man ska läsa Koran när barnen är vakna så de ser och hör dig läsa Koran, be framför dem så de ser dig be, ta med de till moskén osv. Alla dessa tips håller jag med om för jag tycker det är bra att läsa Koranen och bön blir ett naturligt inslag i vardagen, men i ärlighetens namn så har jag haft perioder då det varit jobbigt att göra dessa saker medan barnen är vakna. Och jag tror inte jag är ensam om det.
En period när min son var ungefär 2.5 år var det jättejobbigt att be medan jag var ensam hemma med honom. Han hade förstått att när jag ber så kan jag inte stoppa honom, vilket innebar att när jag bad gjorde han ALLT han inte fick göra. Klättrade upp på köksbordet, tog sig upp till fönsterkarmen och lekte med blomkrukorna/hällde jord på golvet, öppnade skafferiet och hällde ut mjöl på golvet, hällde ut diskmedel eller tvål på golvet osv osv. hahah! Det var utan att överdriva KAOS varje bön! Så här i efterhand kan jag skratta åt det, men just då tyckte jag att det var hemskt! 
 
Så till alla mina systrar därute som har busiga barn och läser texter om muslimsk barnuppfostran där de tipsar om att sitta ner en timme varje dag och läsa Koran för barnen och tänker "yeah right". InshaAllah blir det bättre. Barn är i olika perioder och de växer, blir större och mognare. Må Gud underlätta för oss alla.
 
 
Mirre

Haha, ooooo ja. Känner igen mig

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress