muslimskmamma.blogg.se

Ramadan böcker för barn
Assalamo aleikom! 
 
Jag har beställt några barnböcker om Ramadan som kom hem igår. Jag beställde från denna sidan (https://www.bookdepository.com) som har gratis frakt till Sverige. Jag har aldrig beställt från de innan men är jättenöjd, det gick ganska snabbt att få böckerna (det tog ungefär en vecka) ää de var ett bra pris på böckerna och de har stort utbud av islamiska böcker på engelska. Barnen kommer inshaAllah få böckerna i sin Ramadan-korg som de får första dagen av Ramadan. 
Jag beställde följande böcker: 
 
 
 En bok med fina bilder som är skriven för att beskriva vad Ramadan är och ävdn Eid. Det känns lite som den är skriven för icke muslimer med små faktarutor där det förklaras vad islam betyder osv. Men den är helt okej ändå och man får följa Rashad titta efter månen, gå upp tidigt och äta sohor, fasta en hel dag, gå till moskén, titta efter månen igen och slutligen fira eid med godsaker och presenter. 
 
 
 
En till bok med fina bilder där vi får följa Hassan och Anessa under Ramadan. Denna är lite mer skriven som en berättelse än de andra böckerns. Hassan och Anessas aföräldrar fastar, de äter sohor, ger i välgörenhet och ger grannen mat. De besöker även sina äldre kusiner och äter iftar där. Hassan och Anessa  är imponerade över hur kusinerna är stora och kan fasta och de bestämmer sig för att också prova. (Denna bok handlar bara om Ramadan och inte om eid.)
 
 
En pojke ska fasta för första gången och vi får följa honom i samma procedur som böckerna ovan: titta på månen, äta sohor, fasta hela dagen, äta iftar, gå till moskén och sedan titta efter månen igen och fira Eid. I denna bok får vi även lära oss att vi äter dadlar när vi bryter fastan eftersom Profeten Muhammad (frid vara över honom) gjorde det. 
 
 
 
 
Jag beställde två sådana pysselböcker så barnen ska få varsin inshaAllah. Jättefin pysselbok med lite klistermärken i. Min dotter på 2.5 år är alldeles för liten för den egentligen då den innehåller en del kluriga pyssel och inte så många målarbilder men jag tror hon kommer uppskatta den ändå. 
 
 
 
En söt bok om två syskon som firar Ramadan och Eid. Förutom vad man gör under Ramadan får vi även lära oss att de äter dadlar när de bryter fastan eftersom Profeten Muhammad (frid vara över honom) åt dadlar när han bröt fastan. Denna bok nämner även att Muhammad (frid vara över honom) började få ta emot Koranen från Allah under Ramadan och Allmaktens natt. 
 
 
En målarbok med bilder som har Ramadan tema. Tyvärr skulle jag inte rekommendera någon att köpa denna bok. Den innehåller målarbilder som man gratis kan ladda ner från internet samt är det väldigt dålig kvalité på vissa av målarbilderna. 
Detta är nog den bild som hade sämst kvalitet i boken.
 
 
Sammanfattningsvis skulle jag faktiskt säga att jag blev lite besviken på böckerna. Jag hade hoppats att de var lite mer skönlitterära där det berättas en saga om någon som fastar och det händer någonting spännande. Samtliga böcker beskriver Ramadans ritualer, visserligen med vackra färgglada bilder och barnvänligt språk, men det är inte super spännande läsning. Jag är ändå nöjd med mitt köp (förutom boken med målarbilder) och  jag tror barnen kommer tycka det är roligt att få känna igen sig i barnböckerna hur man gör under Ramadan och även lära sig lite nya saker. 
 
Det kan vara värt att tilläggas att samtliga böcker är på engelska och har mjuk pärm.
 
Mirjeta

Varifrån beställde du dessa? :-)

Svar: Jag har skrivit det i inlägget syster, https://www.bookdepository.com :)
muslimskmamma.blogg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress