muslimskmamma.blogg.se

Min Ramadan planering
Assalamo aliekom, 
 
Hemma hos mig är Ramadan planeringen i full gång.
De traditioner jag har (eller vill skapa kanske snarare då vi håller på att försöka hitta hur vi vill fira) är följande: 
 
- Vi ändrar dygnsrytmen lite. Förra året var barnen lediga från förskolan hela Ramadan men då jag går i skolan detta året går det tyvärr inte. Terminen slutar dock 1:a juni så de kommer vara lediga halva Ramadan. Jag kommer dock ändra deras förskoletider lite så att de går från 11-16, måndag till torsdag inshaAllah. På så sätt kan de vara vakna lite längre och ha lite sovmorgon. Vissa dagar, när jag har obligatoriska moment på morgonen, får de börja lite tidigare och sluta lite tidigare inshaAllah. 
 
- Första dagen på Ramadan får de en Ramadan-korg fylld med saker som ska  hjälpa de i deras nivå i deras dyrkan och göra månaden speciell. Nu när mina barn är så små så gör de ju knappt någon dyrkan alls men i framtiden tänker jag att det ska ligga kort med korta suror vi kan memorisera tillsammans exempelvis. 
I år kommer det ligga muslimska barnböcker om Ramadan, islamiska målarbilder, chokladkalender för Ramadan och pysselsaker inshaAllah. 
 
- Innan Ramadan har vi storsstädning och dagen innan pyntar vi. 
 
Kan ni inte dela med er vad ni gör inför och under Ramadan? 
 
(Tips: I år har jag redan köpt majoriteten av Eid-presenterna nu innan Ramadan börjar så jag ska slippa stressa med det under Ramadan, utan kan fokusera på dykrna istället inshaAllah.) 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress