muslimskmamma.blogg.se

Eid, Ramadan och Materialism
Assalamo aleikom,
 
Jag har tänkt lite kring detta med köphysteri under Eid och Ramadan och vilka värderingar jag egentligen förmedlar till mina barn. Som ni säkert märkt tycker jag det är roligt med alltifrån kalendrar till kakformar till pynt, och vill gärna skapa en speciell stämning och att mina barn med glädje ska titta tillbaka på dessa stunder resten av sitt liv. Samtidigt vill jag såklart inte att det är detta materialistiska som ska vara det viktiga. Jag vill inte att Ramadan ska bli så som julen blivit för många svenskar: Att det religiösa budskapet liksom försvinner. Jag undrar hur man ska göra för att få en bra balansgång? 
 
Jag kommer nog göra som så att jag vill pynta under  Ramadan, ge de en Ramadan-korg första dagen av Ramadan och ha en kalender. Men kalendern ska inte bestå av små paket varje dag, istället tänker jag att de varje dag ska få ta lappar som på något sätt ska hjälpa de i deras dyrkan, allting beroende på deras ålder. Exempelvis lappar om korta suror att memorisera, hadither, berättelser om Profeterna, goda gärningar de ska utföra, Allahs namn som de ska lära sig osv. I Ramadan-korgen är tanken att de ska få saker att använda under Ramadan som målarbilder, islamiska barnböcker och pysselsaker. 
 
Sen på Eid kommer jag köra stort på att de får äta sötsaker,  pyntar och får massa presenter. Sedan kusinerna och kompisarna på förskolan firade jul har min son gått och pekat på vad han önskar sig till eid. Vi firar ju ingenting annat stort så detta blir enda gången på året de får massa saker. Sen vill jag inte köpa saker för köpandets skull, utan saker jag tror de vill ha och kommer leka med.
 
Jag börjar dock fundera på om de endast ska få presenter på Eid al-fitr. Eid al-adha kommer så nära efter och förra året visste jag inte riktigt vad jag skulle köpa på Eid al-adha eftersom de redan fått så mycket saker på Eid al-fitr. Jag tänker stt man kanske kan pynta, baka och typ åka iväg och hitta på något roligt under Eid al-adha istället?
 
Hur gör ni? Kan ni inte dela med er hur ni tänker kring allt detta? 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress