muslimskmamma.blogg.se

"Varför firar inte vi jul?"
Assalamo aleikom, 
 
Jag gissar att frågan ovan är ganska vanlig bland muslimska barn i Sverige. Jag tänker att vi föräldrar får besvara den utifrån barnets ålder och förståelse. Min son köper hittills förklaringen "vi är muslimer, vi firar inte jul utan firar eid istället". Han vet att kusinerna får presenter på julen medan han och lillasyster får presenter på eid istället. Vi firar eid stort med presenter, pynt, kakor, ballonger och massa glädje, och det är någonting han kommer ihåg och fortfarande pratar om.
 
Härom dagen sa han någonting om att  "alla firar jul" (det känns såklart så när förskolan firar, släkten firar, det finns julpynt i affärerna och barnprogram firar jul) men då nämnde jag alla muslimska barn vi känner och att de inte firar jul. Jag brukar försöka normalisera  saker genom att prata om  vilka kompisar han har som inte äter gris och liknande. Vi försöker att inte göra det till något konstigt. Vissa firar jul och vissa inte. Och vi är muslimer så vi firar inte jul.
 
Är barnen äldre och förstår att jul firas på grund av Jesus (frid vara över honom) kan man ta tillfället i akt och förklara islams syn på Jesus, berätta fina berättelser om hans liv och läsa Koranverser om Maria och Jesus. 
 
 Jag tänker också att man kan fokusera på att vintern är mysig, inte själva julen. Som att på vintern kan man leka i snön, dricka varm choklad, vara inne och titta på film, tända ljus, spela spel och pyssla. Och vill man vinterpyssla kan man göra snögubbar, sticka vantar och göra olika pyssel med snöflingor. 
 
 
Hur gör ni? Upplever ni det problematiskt med julen? 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress