muslimskmamma.blogg.se

När Ramadan inte blir som man tänkt sig...
Assalamo aleikom systrar, 
 
Jag hoppas att fastan går bra inshaAllah och att ni får ut så mycket av Ramadan som möjligt. 
 
Själv känner jag att jag inte alls uppnått det jag velat. Att vara hemma med två energiknippe till barn samtidigt som jag är höggravid och måste fixa det sista inför bebisens ankomst, gör att jag ofta är helt slut efter Iftar och inte orkar med alls så mycket som jag vill/borde.  Dessutom tyckte mina barn att Ramadan aktiviteten om att lära sig Allahs namn var jättetråkig, så den har vi gett upp 🙈 
Jag tänkte har den här aktiviteten istället nu under de sista tio dagarna. http://parenthoodmuslimstyle.com/encouraging-good-deeds-on-the-first-10-days-of-dhul-hijjah/
Varje dag får barnen ta ett kort med goda gärningar de ska göra. De goda gärningarna är kopplade till varsin hadither som vi ska läsa. Det är saker som är enkla för små barn som var snäll mot grannen, le, ge presenter till någon (den dagen tänkte jag att vi åker och köper Eid presenter till min man och mina barn ska få köpa till varandra också så de lär sig glädjen att ge bort presenter).
 
Men nu är snart de sista 10 dagarna här så jag har bestämt mig för att åtminstone satsa under de dagarna. Jag vet trots allt att jag kommer ångra mig resten av året om jag inte nyttjar dessa dagar på bästa sätt.
 
Här finns en inspirerande artikel om att maximera de sista 10 dagarna. Det finns till och med en plan (planen passar inte riktigt mig men jag ska också försöka göra en plan så man är effektiv inshaAllah).
 
https://productivemuslim.com/laylatul-qadr-worship-plan-to-maximise-the-last-10-nights-of-ramadan/
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress