muslimskmamma.blogg.se

Billiga sommaraktiviteter med barn
Assalamo aliekom, 
 
Jag satt och funderade på olika aktiviteter att göra med barnen i sommar (med 11 veckors långt sommarlov där min man jobbar större delen av tiden känns det som vi får hitta på lite saker för att vi inte ska klättra på väggarna) och tänkte att jag kan ju lika gärna skriva ner dem här:
 
- Åk till en ny lekplats. Att bara komma iväg till en annan lekplats än de vanliga tycker barnen brukar vara roligt. På kommunens hemsida brukar man kunna hitta stadens olika lekplatser.
 
Åk till moskén. Om man vanligtvis brukar undvika att åka till Moskén för att man är rädd att störa andra som ber så är det ju det perfekta tillfället att åka dit en vardag under sommarlovet när det inte är jättemycket folk. Ha med någon muslimsk bok och läs för barnen där eller berätta någon islamisk berättelse.
 
Ge er ut i skogen. Ta med hinkar och plocka kottar och pinnar som ni sen kan pyssla med när det sen är dåligt väder.
 
- Ha picknick. Ge er ut i naturen och njut av en smarrig picknick. Extra lyxigt blir det om ni först bakat bullar eller någon kaka tillsammans som ni har med i picknickväskan. 
 
- Åk till stranden. Ddt finns väl inget som är så mycket sommar som att åka till stranden och bada. Mitt tips är att försöka hitta lite mer avskilda platser där det inte finns något folk. Oftast är det inte lika bra vatten eller lika bra underlag men det kan vara värt att gå på stenar för att slippa massa andra människor. 
 
- Ha lek-dejt. De flesta har ju sommarlov så inshaAllah finns det många med barn som också vill träffas. Känner man inga med barn så försök lär känna nya människor. Fråga någon syster med barn i Moskén om de vill träffas. Jag har även sett folk som frågar efter nya systrar att lära känna via Facebook. 
 
- Hyr båt. Hyra en liten roddbåt brukar inte kosta så mycket men är ändå väldigt spännande för barnen. (Detta vågar dock inte göra själv med alla tre barnen utan då tar jag med mig någon annan vuxen inshaAllah. ) 
 
- Grilla. Oavsett om man grillar på stranden, i skogen, eller på någon äng så är det riktig sommar-känsla att grilla. 
 
- Besök (olika) bibliotek. Någonting som både jag och mina barn tycker mycket om är att besöka är bibliotek. Många bibliotek brukar ha en mysig barnhörba med lite pussel och massa spännande böcker såklart. Bor ni i en stad så brukar det finnas små bibliotek i olika stadsdelar. Det är roligt med variation så åk till ett nytt bibliotek där ni inte varit. 
 
- Titta på hemmabio. När det är dåligt väder så poppa popcorn, släck ner och sätt på en bra film. 
 
- Ha vattenkrig. Detta är nog min sons absoluta favorit sysselsättning under sommaren. Har man inga vattenpistoler eller vattenballonger så kan man använda hinkar och kasta vatten på varandra. 
 
- Gör egen glass. Glass på sommaren är ju ett måste. Det är ju alltid extra roligt för barn att ha lagat det man ska äta så gör er egen glass. Man kan ju dels göra vanlig glass men det finns även nyttigare alternativ - Bananglass. Jag blev helt överraskad över hur gott och bra det blev och mina barn tycker det är smaskens. Ni hittar recept och beskrivning här. https://topphalsa.se/nyttig-och-otroligt-god-bananglass-receptet-for-dig-som-vill-ata-glass-varje-dag/
 
- Besök en bondgård. Besöka djur är ju alltid en hit. Det finns många 4-h gårdar runt om i Sverige man kan besöka. Om ni inte har en 4-h gård så kanske det finns "vanliga" häst - och kohagar i närheten som ni kan åka till. 
 
- Träffa släktingar. Passa på att träffa släktingar nu under semestern!
 
 
- Tälta (i trädgården) . Jag och mina stora barn (jag kallar dem "stora" eftersom de är det i förhållande till vår nyfyllda ettåring) har bestämt att vi ska tälta i år. Vi kommer dock inte ge oss ut i naturen utan min tanke är att tälta i trädgården. Har man ingen trädgård så finns det ju tusentals härliga platser att tälta på i vårt vackra land. Och har man inget eget tält så finns det säkert någon man kan låna från (det ska vi göra inshaAllah). 
 
 - Besök öppna förskolan. Åtminstone i vår stad så har öppna förskolorna öppet ganska mycket i sommar - utnyttja det! Det finns få gånger som jag kan slappna av så mycket när jag är iväg som på en öppen förskola. Allting är barnanpassat och barnen kan härja omkring medan du kan sitta ner lite (förhoppningsvis). 
 
 - Fiska. Min son är snart sex år och vi har kanske fiskat en gång..? Under min uppväxt har jag varit med när mina släktingar fiskat många, många gånger och jag älskade det. Så åka och fiska är någonting jag gärna vill göra med barnen. Jag äger dock bara ett fiskespö som jag fått av min morfar och jag vet inte riktigt hur man använder det. Jag tycker dessutom det är lite läskigt att vara nära vatten med barnen på det sättet men min tanke är att hyra/låna flytvästar som vi får ha på oss och att vi åker till en plats där det inte är så djupt. Jag har sett att det säljs håvar på Maxi för typ 30 kr så jag ska köpa varsin håv till barnen som de får försöka fånga fiskar med medan jag klurar ut hur fiskespöet fungerar. 
 
Vad har ni för tips? Vad ska ni hitta på i sommar? 😊
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress